Dødsfald

By 6. april 2023Bestyrelsen

Henrik Mütze var ofte i centrum som her ved navngivning af tre nye VSK både i 1985. Til venstre for Henrik er det Henrik Stigsen Larsen, Lena Jacobsen, Martin og Michael Hestbæk, Lars Jacobsen og Steen Meinertsen.

Vores gode ven og klubkammerat Henrik Mütze er desværre afgået ved døden i en al for ung alder. Det er et mangeårigt medlem, en aktiv klubkammerat og klubbens næstformand, der er gået bort ved Henrik Mützes død lørdag den 1. april.

Aprilsnar? Desværre ikke, selv om Henrik sikkert nok kunne ha’ fundet på det, han elskede jo en god historie og skabte altid liv og glade dage omkring sig.

Han kom til klubben som 20-21 årig, og blev en del af en blomstrende ungdomsafdeling, der fostrede mange dygtige sejlere både nationalt og internationalt. Heldigvis er flere af dem stadig aktive og medlemmer af Vallensbæk Sejlklub.

Henrik blev en  central figur i ungdomsafdelingen, og blot et par år efter sin indmeldelse blev han
en særdeles iderig og livlig formand for de unge sejlere.

Initiativerne var mange, bl.a. var han med til at skabe mesterskaber i Duel-Sejlads i klubbens 606-joller, VSK Grand Prix og klubmesterskaber for jollesejlere.

Utallige er de historier og oplevelser han havde del i, lige til stregen, enkelte gange lidt over og altid med et smittende humør.

Han var også engageret i kapsejlads med kølbåde og sejlede en del sammen med vor tidligere formand Per Ry Jacobsen og dennes søn Lars i båden Asuja.

Sammen med en klubkammerat sejlede han også blandt andet BB 10 meter, og da det ikke var nok, investerede de i en af de meget få BB 12 metere, der er bygget.

Da sygdommen tog til købte han sig en 806’er blot for at kunne være med og opleve atmosfæren ved aftenkapsejladserne endnu en gang.

Ingen gik forgæves til Henrik med håb om et godt råd, og hans evne til inspirere og komme med nye forslag er legendarisk. Ikke alle fortjente at blive realiseret, men det var heller ikke nødvendigvis Henriks hensigt. Han var bare interesseret i , at der skete noget, og at tingene ikke gik i tomgang.

Det gjorde det sandelig heller ikke i hans erhvervskarriere. Som 22-årlig blev han ansat som markedschef i PBS, hvor han underviste pengeinstitutternes medarbejdere i selskabets it-tilbud, senere fortsatte han i  Cablux A/S og Fibernet ApS, hvor han var ansvarlig for salg og marketing.

Fra 2008-17 var han direktør og partner i selskabet Fibernet A-S  indtil uhelbredelig sygdom tvang ham til at trække sig.

Men typisk for Henrik tog han kampen op og startede sit eget firma Mütze Advising og var bl.a. aktiv for indsamling af midler til kræftens bekæmpelse.

Henrik og hans elskede hustru Jill, som har været aktiv i vores klub næsten lige længe som ham, vidste hvilken vej det gik med sygdommen, men de gav aldrig op og skabte en smuk ramme om deres familieliv med datter, søn, som vi også har haft glæde af i vsk, og børnebørn.

Henrik var med i bestyrelsen til det sidste på trods af svær sygdom og viste alle, hvordan man tackler den kæmpe udfordring det er at leve med en så alvorlig sygdom, som cancer er. Vores tanker går til Henriks hustru og familie.

Henrik blev blot 60 år. Æret være hans minde.

Erik Skipper Larsen og VSK’s bestyrelse

Der er bisættelse fredag den 14. april kl. 12 fra Helligtrekongerskirke i Vallensbæk – alle er velkomne.
For alle, der ønsker at være med, inviterer klubben på gravøl i forbindelse med fredagsbaren fra kl. 16 samme dag.