Vallensbæk Sejlklub > Ungdom > Træning og sejltider

Træning og sejltider

Alle ungdomssejlere er velkomne til alle træninger i VSK Ungdom.

Er du ny og ønsker du at lære at sejle, så kontakt os på ungdom@vallensbaek-sejlklub.dk Herefter vil du blive kontaktet, og vi aftaler det nærmere forløb.

I VSK Ungdom kan du låne alt nødvendigt – indtil du selv ønsker at anskaffe:

• Jolle
  • Redningsvest (alle skal bære redningsvest under hele træningen)
  • Våddragt og sko (i begrænset omfang)

Træning
Hver træning består af både teoretisk og praktisk undervisning, som er fordelt mellem land og vand.

En typisk træning vil bestå af:

• Klargøring af egen jolle, enten din private eller en, du låner af klubben
  • Fælles skippermøde umiddelbart efter mødetidspunkt
  • Jollen klargøres, søsættes og trimmes og kontrolleres evt. af træner
  • Træning på vandet instrueret af din træner
  • Indsejling og afrigning af jolle. Jolle og udstyr vaskes og sættes på plads
  • Fælles afslutning og opsamling på træning

I Ungdomsafdelingen har vi opdelt året i henholdsvis sommer- og vintersæson.

Sommersæson  (1. maj – 30. september)
Der trænes kl. 17 til 20.
Nye sejlere træner hver torsdag (opstart ca. 1. maj).
Øvede sejlere træner hver mandag & torsdag.

Det er vigtigt altid at være fornuftigt påklædt. Våddragt eller tørdragt er altid god påklædning.

Vintersæson (1. oktober – 30. april)
Der  trænes hver søndag fra kl. 10 til cirka kl. 13. Der sejles, så længe der ikke er is på vandet. Oftest sejles der ikke januar og februar.

Når vandets temperatur er under 10 grader, skal der sejles med tørdragt! Der er af stor betydning, at du som sejler altid er klædt varmt på efter vejret. Vigtigt udstyr er hue, handsker, halstørklæde, fleecetøj under tørdragten m.v.

Sikkerhed under sejlads
Forud for al aktivitet går sikkerhed. Alle trænere og instruktører er erfarne sejlere, som kender til vejr og vind, og de vil altid være ansvarlige for sejlernes sikkerhed.

Alle sejlere skal bære redningsvest under hele træningen, både på land, når man færdes på broerne, og på vandet under træningen.

Der er altid følgebåde udstyr med VHF-radioer og kontakt til land. Det tilsikres altid, at der er en person på land (landvagt), som kan tage imod sejlere, når de kommer ind, og som kan håndtere evt. nødsituationer.

Læs VSK’s sikkerhedsprocedure her.