Lennart Hjorth Rasmussen er død

By 3. juli 2024Bestyrelsen

Vallensbæk Sejlklubs tidligere formand Erik Skipper Larsen skriver disse mindeord:

Lennart Hjorth Rasmussen fyldte 70 år i foråret 2024.

Vallensbæk Sejlklubs mangeårige restauratør, Lennart Hjorth Rasmussen, er død i en alder af 70 år efter blot nogle få måneders sygdom.

Lennart og hans hustru Jeanett overtog forpagtningen af Restaurant Krabben i september 2002, og har således haft ansvaret for driften i mere end halvdelen tiden siden starten i 1984. Han startede sin karriere i restaurationslivet i 1980, da han overtog Restaurant Rejen i Valby og blev Danmarks yngste restauratør. Senere tog han ud at sejle med krydstogtskibe og blev bl.a. hovmester og hotelchef på flere af DFDS’s skibe.

Tanken om igen at få sit eget i land opgav han aldrig, og i 2002 opstod chancen, da Vallensbæk Sejlklub søgte en ny restauratør. Hans to forgængere havde lagt grunden til Restaurant Krabbens ry for at være et godt madsted, men i længden kunne de ikke få økonomien til at hænge sammen. Lennart skilte sig klart ud fra feltet af ansøgere med en tydelig vision for, hvordan restaurationen kunne udvikles og et solidt økonomiske grundlag skabes.

”Krabbens største uudnyttede aktiv er terrassen lige ude i det attraktive havnemiljø,” sagde han. ”Den skal udbygges, så den kan bruges en større del af året, også når det er koldt og/eller regner. Vi skal gøre Krabben til vestegnens foretrukne frokost-spisested for forretningsfolk og à la carte restaurant om aftenen så attraktiv, at folk i omegnen ikke behøver at køre andre steder hen for at få et godt måltid mad.”

”Og så skal vi bruge klublokalet på første sal, når det står uudnyttet. Her ligger en stor omsætning fra selskaber på op til 60 personer, både af klubbens medlemmer og kunder udefra.”

Hvis disse visioner skulle realiseres, måtte restaurationslokalet og terrassen ombygges. Der skulle investeres i nødvendige køkkenfaciliteter og lagerkapacitet samt nyt møblement – i alt en investering på flere millioner kroner. Dem delte den nye restauratør og klubben mellem sig i forventning om, at pengene ville komme tilbage med tiden.

Og det gjorde de.

At klubben har en veldrevet offentlig restaurant i klubhusets stueetage gør, at klubhuset aldrig har været en økonomisk belastning, og det er forudsætningen for, at klubben har kunnet opretholde det høje aktivitetsniveau gennem mere end 40 år.

Lennart Hjorth Rasmussen var ikke kun en erfaren og dygtig restauratør, han var også et respekteret menneske i en branche med hård konkurrence, hvor forskellen mellem succes og fiasko er knivskarp. Han fik mange venner blandt klubbens medlemmer, kunder og leverandører, og han var en afholdt chef for sit personale gennem de forløbne 22 år.

For mange Vallensbæk borgere var Lennart synonym med Restaurant Krabben og som gæst på restauranten var der altid tid til en snak, når Lennart var til stede. Lennart vil blive husket for sin venlighed, sit store hjerte og sin evne til at bringe lys og glæde ind i enhver situation. Hans smittende latter og positive livssyn har gjort et varigt indtryk på alle, der var så heldige at kende ham.

Vallensbæk Sejlklub har meget at sige ham tak for.

Æret være Lennart Hjorth Rasmussens minde.

Bisættelsen finder sted onsdag den 10. juli kl. 12:00 fra Vallensbæk kirke.