Vallensbæk Sejlklub > Ungdom > Sikkerhed
Sikkerhedsregler
1. Sejlere
- Man skal være mindst 7 år for at måtte sejle jolle.
- Man skal kunne svømme mindst 200 meter.
- Det anbefales, at man aflægger svømmeprøve og kæntringsøvelse, indtil man er helt sikker på, at man mestrer dette. Instruktøren kan kræve ovenstående udført.
- Du skal behandle alt udstyr, som om det var dit eget – det vil sige: Pas rigtig godt på det!
- Lyt til din træner – og hvis du er utryg eller i tvivl om noget, så sig til.
2. Redningsvest og påklædning
- Når man er i en båd, skal man have redningsvest på. Det gælder for alle.
- Alle under 18 år skal have redningsvest på, når de færdes på broerne.
- VSK Ungdom har mulighed for at stille rednings/svømmevest til rådighed for alle ungdomssejlere.
- Det anbefales at medbringe en fløjte i rednings/svømmevesten.
- Påklædning skal altid tilpasses årstid, vejrforhold og opholdstid på vandet. Husk på at almindeligt tøj mister isoleringsevnen, hvis det bliver vådt. Instruktøren kan stille krav til sejlerens påklædning og i værste fald bede en sejler om ikke at tage på vandet grundet manglende beklædning.
- Sejlere, som vil sejle vintersejlads eller begynde tidligt på sæsonen (inden april/maj), skal have tørdragt og forsvarligt tøj på, f.eks. handsker og hue. Tørdragt skal benyttes, når vandtemperaturen er under 10 grader.
3. Når vi rigger til og rigger af
- Inden man sejler ud, skal det kontrollers, at jollen er i forsvarlig stand og rigget korrekt til (f.eks. at mastesikringen er sat på, og at opdriftsmidler og øse forefindes).
- Det skal kontrolleres, at bundproppen er sat helt i på joller, der har bundprop.
- Jollerne må ikke ridses i bunden, det betyder at bådene aldrig må trækkes op på rampe eller i det hele taget trækkes på noget underlag – jollerne må enten ”sejle, løftes eller stå stille”.
- Er noget i stykker eller mangler, må man ikke sejle ud. Hvis du er i tvivl, så kontakt en instruktør eller en fra forældrerådet.
- Hvis man ikke kan løfte optimistjollen op i stativet, uden at det gør ondt i ryggen, skal man bede om hjælp, enten hos en større sejler eller hos en voksen.
4. Når vi er på vandet
- Det er instruktørerne, der afgør, om man må sejle ud.
- Det er besætningen, der afgør, om man vil sejle ud, hvis man må.
- Ingen sejler ud, før en instruktør har givet tilladelse til det.
- Af hensyn til sejlerens sikkerhed skal trænerens anvisninger altid følges.
- Sejleren skal blive ”ved flokken” – dvs. holde sig til de andre joller i det hold, man sejler sammen med, og hvis man sejler kapsejlads, skal man blive inden for baneområdet.
- Hvis en sejler har problemer på vandet, skal den nærmeste besætning komme til undsætning og hjælpe så godt, som det er muligt.
- Ved kæntring skal man altid blive ved jollen! Svøm aldrig væk fra jollen – kald evt. på din træner.
Sejlere må kun tage på vandet uden følgebåd, hvis de er godkendt hertil af træner/forældreråd, og følger de regler, der gælder for selvsejlere. Sejlerne skal selvfølgelig også have forældrenes tilladelse til at sejle uden ledsagelse af træner. - Du skal behandle udstyret som om, det er dit eget – det vil sige: Pas rigtig godt på det!
5. Følgebåde
- Alle følgebåde skal have ”dødemandsknap” installeret.
- Hvis en følgebåd skal assistere en sejler i vandet, skal følgebådens fører sikrer, at der ikke er risiko for, at følgebådens skrue kan ramme sejleren.
- Alle førere af VSK følgebåde (motorbåde) skal som minimum have speedbådskørekort.
- Ansvaret for følgebådene er fordelt således: VSK’s materielansvarlig har ansvaret for, at følgebådene generelt er i god stand. Føreren har – før der sejles ud – ansvar for at kontrollere, at båden er sejldygtig, at der er rigeligt brændstof til at gennemføre den planlagte sejlads, og at alt nødvendigt udstyr er medbragt.
- Følgebåde skal være forsynet med anker, line (som kan bruges til bugsering af nødstedt jolle og opankring), VHF og mobiltelefon samt gerne luftpumpe.
- Den sidste, der sejler ind, er altid en følgebåd.
6. Ansvar og forsikring
- Alle klubbens joller er dækket af en ansvarsforsikring.
- Klubben kan kræve erstatning for skader på klubbens joller, der er forårsaget ved groft uagtsom opførsel af besætningen. Det betyder, at én eller flere regler skal være brudt, og/eller at instruktioner skal være tilsidesat.
- Det anbefales generelt, at sejleren er omfattet af en privat ulykkesforsikring.
7. Brovagt
- Forældrene skiftes til at være brovagt, dvs. at der findes en voksen på land, som har radio-kontakt til følgebådene på vandet samt mulighed for at tilkalde forældre og hjælpe til ved personskade.
- Instruks ved brovagt er opslået i juniorrummet.
Godkendt af forældrerådet 2. juli 2018