Med Fyn om bagbord: To VSK-medlemmer i årets Silverrudder

By 25. september 2015december 11th, 2015Generelt

Silverrudder 2015_logo1I det rekordstore felt på 230 startende både i årets Silverrudder, verdens største singlehand-sejlads, var to deltagere fra VSK: Jacob Thordal i Bellis, en Sagitta 35, og Morten Vinther i X-99’eren Maxine.

Silverrudder 2015 blev skudt i gang fredag morgen den 18. september, hvor de første både forlod havnen i Svendborg for at tage hul på den 134 sømil lange tur rundt om Fyn. De to Vallensbæk-både deltog i klassen medium kølbåde, der startede som tredje hold:

Bellis og Maxine side om side i Svendborg Havn inden starten på Silverrudder 2015.

– Der var en halv time mellem, at hver klasse startede. Vores klasse var suverænt den største med 83 både. Det gav trængsel ved den ultrakorte startlinje, og som om det ikke var nok, krydsede Ærø-færgen ind over startlinjen på vej ind i Svendborg Havn, fortæller Jacob Thordal, der husker netop starten som et af de mest kritiske tidspunkter på hele sejladsen.

Maxine på vej mod startlinjen.

Morten Winther husker også starten som “spændende” pga. de mange både, den hårde vind og den kraftige medstrøm, men det skulle vise sig ikke at blive hans største udfordring. Ruten hed “med Fyn om bagbord”, så turen gik op gennem Storebælt – med op til 17 m/s i stødene. Et sted mellem Storebæltsbroen og Fyns Hoved satte Mortens selvstyrer ud, og så var der dømt personlig betjening ved roret de næste 12 timer.

– Indrømmet, det var intenst. Til gengæld var det ikke noget problem at holde sig 100 % vågen! siger Morten, der kom i mål efter 24 timer og 11 minutter.

Natten allerbedst
Det er ikke tilfældigt, at Silverrudder afvikles meget tæt op mod jævndøgn, for så er der næsten lige meget dagslys og nattemørke at sejle i – fredag gik solen ned 19.29  i Odense, og lørdag stod den op 6.57 i Svendborg.

Umiddelbart kunne man tro, at de mange timers sejlads i mørke var afskrækkende, men nej tværtimod, både Jacob og Morten har det rigtig fint – eller måske faktisk allerbedst – med natsejlads-delen.

I år var første gang, at Morten deltog i Silverrudder. Han begyndte stille og roligt at forberede sig til solo-sejladsen i foråret og var positivt overrasket over de mange sømil i mørke:

– Det gik rigtig, rigtig godt, det var forbløffende nemt. Jeg oplevede at have en god føling med båden og holdt farten, selv om “lyset blev slukket”. Det var også trygt at vide, at vi var så mange. Jeg har følt mig mere utryg, når jeg trænede i Køge Bugt.

Jacob Thordahl deltog for 2. gang i Silverrudder, verdens største singlehand sejlads.

Jacob Thordal deltog for 2. gang i Silverrudder, verdens største singlehand sejlads.

Jacob er med i solo-sejladsen for 2. gang, og han understreger, at det er et must at have trænet solo-natsejlads i forvejen, men ligesom Morten er mørket ikke noget, han frygter:

– Megafedt, det er dér, hvor det er allerbedst, man fornemmer båden bedre, når man ikke kan se så meget. Du går fra mærke til mærke, tiden løber hurtigt, og du bliver holdt i gang hele natten. Jeg satte mig nogle milepæle: Når jeg passerede det dér punkt, måtte jeg spise et stykke chokolade, efter det dér punkt drikke en kop kaffe … og pludselig var klokken 4, og det begyndte at lysne. Kroppen glemmer, at man ikke har sovet, når solen står op. Under natsejlads er det jo reelt ligegyldigt, om man er alene eller flere, men det er godt at have prøvet det et par gange. Og for en sikkerheds skyld sætter jeg mit æggeur til at ringe hvert kvarter!

Ekstra sejltidsbonus, når man kommer fra Vallensbæk
Jacobs Sagitta 35 er en lidt tungere tursejler-sag end Mortens streamlinede X-99 kapsejler. Ikke desto mindre gik Jacob i mål efter 29 timer og 50 minutter, en pæn middeltid for medium klassen. Er han parat til at stille op næste år?

– Ja, jeg tror, jeg tager den igen i 2016. Det er helt bestemt en personlig udfordring, man ikke bare kan lade ligge uprøvet. Jeg kan godt lide det individuelle element – alle beslutninger undervejs er mine … og det er konsekvenserne også! Men det, der egentlig tæller allermest for mig er, at når man kommer fra Vallensbæk, sejler man distancen tre gange: Én gang over til Fyn, én gang rundt om Fyn og én hjem til Vallensbæk. Som deltager i Silverrudder ligger man gratis i Svendborg ugen før og ugen efter, så det vil sige, at jeg får forlænget sæsonen og sejlet mindst tre weekender i september. Det har jeg det godt med!

Bedre end Vasa-løbet
Morten deltog i årets Silverrudder, fordi han havde talt med Jacob om det, og de to både fulgtes ad på turen til Svendborg. For Morten var Silverrudder 2015 en debut. Kan han anbefale andre solo-sejlere at tage udfordringen op?

– Klart ja. Jeg kan godt anbefale andre solo-sejlere at deltage, og det ville være ret fedt, hvis vi var flere med her fra Vallensbæk. Hvis man vil sejle singlehand konkurrencesejlads, er Silverrudder en tryg ramme at starte i. Men årets sejlads har lært mig, at man skal forberede sig godt, også på det lavpraktiske plan. Så næste år har jeg ligesom Jacob pakket en boks med mad/drikke og andre fornødenheder til at stå i cockpittet – så kan selvstyreren stå alt det af, den lyster.

– Jeg har tidligere været med på ski i Vasa-løbet, men at gennemføre Silverrudder var bare så meget mere fedt!

Jacob & Morten har lovet at fortælle om deres erfaringer som solo-sejlere på vores klubaften torsdag den 7. januar 2016.