Sejr til familien Hestbæk

By 28. oktober 2014januar 3rd, 2015Generelt

Far vandt Champions League, sønnen vandt VM ugen efter!

Af Erik Skipper Larsen

Det har været en hektisk uge for familien Hestbæk i Vallensbæk. Først vandt far, Michael Hestbæk, den fornemme Champions League titel i sejlsport ved et fantastisk stævne ud for Langelinie, men blot 6 dage senere overgik Michaels 8-årige søn Mark sin far, da han vandt VM i Match Race i forbindelse med Vallensbæk Sejlklubs standernedhaling.

Tre generationer af dygtige sejlere i VSK.  Michael, 45 år, og hans far Jens Ole, 70 år,  og tredje generation Mark, 8 år.

Tre generationer af dygtige sejlere i VSK.
Michael, 45 år, og hans far Jens Ole, 70 år,
og tredje generation Mark, 8 år.

Michael Hestbæk har fået sin sejlermæssige opdragelse i Vallensbæk Sejlklub, og er i dag en af verdens førende professionelle sejlere. Han stod i spidsen for Kongelig Dansk Yachtklub hold i Champions League, hvor han mødte en række af Europas bedste professionelle besætninger, og efter 44 fantastisk spændende sejladser stod han i finalen ansigt til ansigt med den italienske favoritbåd.

Michael Hestbæk og hans besætning trak sig sejrrigt ud af denne dyst med et par meter, og bagefter blev de hyldet som værdige mestre.

Men 8-årige Mark havde ikke tænkt sig at stå tilbage for sin far. Han stillede op som skipper på en Match 28 båd i Vallensbæk Sejlklubs mesterskab (deraf navnet VM) i matchrace i forbindelse med klubbens standernedhaling lørdag, og her viste Mark, at han ikke blot har arvet sin fars men også sin farfars evner på vandet. Farfar er Jens Ole Hestbæk, der i en lang årrække som medlem af Vallensbæk Sejlklub har været en af vore bedste sejler med mange mesterskaber og sejre i Sjælland Rundt på cv’et.

Mark styrede den vindende Match 28 båd med en besætning bestående af Bastian Sørensen, Sara Hansen, Benjamin Degel og Jacob Christiansen, og de vandt blandt andet finalens 5 sejladser uden at tabe en eneste. Far Michael stod på agterperronen og holdt sig fast i agterstaget i den kraftige vind, der til tider nåede op på 10-12 meter pr. sekund. Han havde forbud mod at røre rorpinden mellem start og mål, men det var så absolut heller ikke nødvendigt.

I det hele taget klarede sejlklubbens ungdomssejlere sig flot i VM-stævnet, hvor de sejlede mod langt mere erfarne og ældre sejlere.

Måske er de unge sejleres succes resultat af, at man i Vallensbæk Sejlklub nu sejler hele året rundt. Ved standernedhalingen lørdag blev der sat en ny vinterstander, der skal markere, at den aktive klub er aktiv i 12 måneder om året. Vinteren igennem er der træningssejladser for unge og ældre, og klubben satser på klubaftener og socialt samvær hver torsdag vinteren igennem.