To VSK-deltagere i weekendens Silverrudder 2017

By 22. september 2017Generelt

VSK er repræsenteret i verdens største solo-sejlads med 400 sejlere.

I morges kl. 10 startede årets Silverrudder fra havnen i Svendborg med deltagelse af – i hvert fald – to sejlere fra VSK: Jacob Thordal, der har været med før, og Peter Tobiasen, som er debutant.

Denne gang går turen vest om Fyn, og at dømme ud fra billederne af starten på www.silverrudder.com er der en MEGET let vind grænsende til vindstille, men strømmen på en halv knob synes i det mindste at være med sejlerne.

Da Peter sejlede Nemo, hans Albin Accent 26, fra Vallensbæk til Svendborg i sidste uge, fik han tid til at skrive lidt om turen, og hvorfor han vælger at deltage i denne singlehand-sejlads:

“Jeg blev super inspireret af Jacob og Morten Vinthers foredrag på klubaftenen i januar sidste år, hvor de fortalte om deres oplevelser i Silverrudder 2015, og tænkte, at det måtte jeg bare prøve. Min solo-tur rundt om Bornholm sidste efterår var også en forbrænder på mit ønske om at sejle Sølvroret eller måske Sjælland Rundt en dag.

På turen til Svendborg frygtede jeg at skulle krydse gennem Bøgestrømmen i 8-10 m/s vind, og min lille 8 HK motor er ikke nok til at sejle mod kraftig vind og bølger.

Det viste sig også at være meget udfordrende, fordi der lå fiskenet og flag overalt, også i sejlrenden.

Til Silverrudder frygter jeg starten pga. de mange deltagende både, færgen og det smalle løb … og så lidt, om udstyret og jeg holder til turen. Jeg håber bare, at jeg har forberedt mig godt nok.”

Der er livestreaming og tracking på www.silverrudder.com. Lad os krydse fingre for vores to klubkammerater!