(Virtuel) Klubaften torsdag den 4. februar:
Plastik i havet – hvad er status og hvad kan vi gøre?

De fleste danskere har nok hørt om de der store plastikøer, der ligger og flyder rundt midt ude på de store oceaner, men er det nu også korrekt ligefrem at snakke om hele øer af plastik?

Bliv klogere på emnet på vores virtuelle klubaften den 4. februar kl. 19., hvor vores VSK-kollega, Julie Larsen, fortæller om plastik i havet.

TILMELDING

Du bedes sende os en tilmelding. Ca. 15 minutter, inden mødet starter, mailer vi dig et link, som du klikker dig ind på.

Tilmelding klubaften 4. februar 2021 kl. 19

Aftenens foredragsholder

Julie er uddannet havbiolog og har været med til at starte miljøorganisationen Plastic Change, der beskæftiger sig med plastik i havet og arbejder for et mere bæredygtigt forbrug af plastik. Hun har skrevet to undervisningsforløb om plastik på gymnasieniveau, der er blevet udgivet af Gyldendal. Desuden holder hun både foredrag og kurser om plastik i havet og har desuden skrevet en børnebog om emnet – man kan jo ikke starte for tidligt! I dag arbejder hun som gymnasielærer i Gentofte, hvor hun underviser i biologi og naturgeografi.
I VSK er hun formand for aktivitetsudvalget og ejer “Moana”, en Maxi 87 på S-broen, sammen med sin mand Christian.

Store mængder plastik ender i havet

Vi lever i en verden, hvor plastik er blevet en helt naturlig del af vores hverdag. Vi elsker plastik – faktisk elsker vi det så meget, at vores forbrug er eksploderet, siden vi begyndte at producere det. I 2014 nåede den globale produktion op på 311 mio. ton. Der er desværre også meget plastik, der ender i naturen og ikke mindst i havet. Det anslås, at vi globalt udleder ca. 8 mio. tons plastik til havet hvert år.

I dette foredrag kigger vi næremere på hele plastikproblematikken, både hvad plastik egentlig er for et materiale, hvad status er på plastik i havet, hvilke konsekvenser det kan have for mennesker og miljø, når det ender i havet, men også på hvilke løsninger der dukker op rundt omkring i verden, og ikke mindst hvordan du som forbruger selv kan være med til at gøre en forskel for at reducere plastikforureningen.