Klubaften 4. februar: Meteorologi for sejlere

By 18. januar 2016Tursejlads

Meteorologi_316x175pxVSK-medlem Lars Bentsen, der har en baggrund inden for flyvemeteorologien og som tursejler, vil fokusere på, hvordan vi tolker vejrkort og vejrudsigter og vurderer vejrudviklingen lokalt – nyttig viden for tursejleren, men også for kapsejleren, som her kan skaffe sig en fordel i forhold til konkurrenterne.

Denne aften vil fokusere på at gøre dig i stand til at vurdere vejrudviklingen på vores breddegrader og lokalt ud fra tolkning af vejrkort og vejrudsigter. Naturligvis med særlig vægt på vindforhold og nedbør.

Vi starter ganske kort med et par fysiske begreber og bevæger os indover overordnede vejrsystemer og luftmasser, frontsystemer og frontpassager, højtryks- og lavtrykssituationer, regionale og lokale forhold, voldsomme vejrtyper, nedbør og tåge samt pålands- og fralandsvind.

På gensyn torsdag den 4. februar i klubhuset kl. 19