Kom til skrivebordsnavigation 18. marts – husk tilmelding!

By 11. februar 2017marts 18th, 2017Tursejlads

Vi afholder årets skrivebordsnavigation lørdag den 18. marts kl. 9 i klublokalet. Alle kan være med denne dag; der kræves ingen forudsætninger! Til gengæld opfordrer vi til, at hele besætningen deltager – altså ikke kun kaptajnen! – og af hensyn til kabyssens indkøb bedes du tilmelde dig arrangementet.

Vi begynder med skippermøde. Efter morgenkaffen kaster vi fortøjningerne og sejler ud på det store (indendørs & -landske) hav.

Vi ser på, hvordan man planlægger længere tursejladser og forbereder en vellykket sejltur for hele familien/besætningen.

Det er 6. gang, at klubben afholder dette kursus, og det har hvert år været en stor succes – måske fordi ingen spørgsmål er for dumme, og fordi vi hjælpes ad i grupperne: Hvis duelighedsprøven har nogle sømil bag sig, så hjælpes man i fællesskab ad med at nå sikkert i havn.

Selv om du har deltaget før, er du velkommen igen, for det er en fantastisk chance for at få støvet din navigationsviden af, inden sæsonen begynder!

Send dine spørgsmål i forvejen
Har du specifikke spørgsmål om navigation eller søvejsregler, må du meget gerne sende dem på forhånd til vores instruktør Lennart Larsen. Så vil han i videst muligt omfang besvare dem i løbet af dagen. Spørgsmål sendes til lennart-jette@mail.dk.

Vigtigt! Husk at medbringe …
Hver besætning bedes medbringe deres egne navigationshjælpemidler: Vi skal sejle i det sydlige Kattegat, og VSK har søkort på papir. Du må gerne medbringe dine egne elektroniske hjælpemidler, og du skal medbringe de klassiske: Kurslineal, passer og blyanter samt aktuel vejrudsigt for de danske farvande (som app eller udskrevet fra DMI’s hjemmeside).
Som sagt lægger klubben papir-søkort til, men download gerne et navigationsprogram (med søkort som fx iSailor) og apps som Tursejler, SejlSikkert og MarineTraffic på din iPad eller smartphone.

Vær forberedt på overraskelser!
Undervejs i øvelsen kan vi komme ud for overraskelser – ligesom i virkeligheden. Måske går GPS’en pludselig ned! Tågen kommer væltende, og bliver det mørkt, før I kommer i havn?

Vi skal finde svar på vigtige spørgsmål som:

• Hvor er vi?
  • Hvornår er vi fremme?
  • Hvem skal vige?
  • Og hvilken vej skal vi sejle?

Ved 12-tiden indstiller vi sejladsen og nyder en god frokost, hvorefter vi sejler videre til ved 16-17 tiden.

Tilmelding nødvendig
Af hensyn til indkøb til morgenmad og frokost bedes du tilmelde dig og oplyse samlet antal deltagere, hvis du også medbringer din besætning. Pris for deltagelse er 50 kr. pr. voksen og 25 kr. pr. barn (under 16 år). Der betales på dagen, evt. med MobilePay.

Tilmelding til skrivebordsnavigation 2017
Sender

Sidste frist for tilmelding: Tirsdag den 14. marts.